جواهرات اپوکسی

انواع رزین ها

رزین طبیعی از گیاهان به دست می‌آید که بهترین نمونه آن شیره درخت کاج است. سنگ تزیینی و زیبای کهربا نیز در اثر سخت شدن رزین گیاهی به دست می‌آید.این ماده بسیار چسبناک می باشد.در سالیان گذشته استفاده های مختلفی از جمله درزگیر کشتی ها،مومیایی کردن اجساد و ... داشته است. امروزه رزین ها در جوامع جایگاه بسیار وسیعی را مبه خود اختصاص داده اند.رزین ها در صنعت مجسمه سازی و فایبرگلاس،دکوراسیون داخلی،کشتی سازی و خودرو سازی،هوا و فضا،جواهر سازی و ... کاربرد دارند.

انواع رزین های چند دسته هستند؟

  1. رزین طبیعی: نمونه بارز رزین طبیعی صمغ گیاهان و درختان است که به صورت شیره از درخت خارج می شوند.
  2. رزین مصنوعی: در واقع نوع مصنوعی رزین از سنتز و همچنین فعل و انفعالات شیمیایی مواد آلی و معدنی در محیط آزمایشگاهی و کارخانجات مواد شیمیایی به دست می آید.
رزین ها را می توان چند دسته کلی تقسیم کرد:
  • پلی استر
  • وینیل استر
  • اپوکسی
  • پلی اورتان
  • و سایر رزین ها

خشک شدن رزین ها:

به طور کلی می توان گفت رزین ها یا هوا خشک هستند و با قرار گرفتن در مقابل هوا و گرما خشک می شوند.از جمله این رزین ها می توان چسب ها را مثال زد.یا رزین هایی که برای خشک شدن نیاز به یک ماده مکمل دارند.

رزین های تک جزئی و دو جزئی و سه جزئی:

در تقسیم بندی رزین ها از نظر شیوه خشک شدن به یک نوع دیگر دسته بندی هم می رسیم.
رزین تک جزئی:
رزین هایی که برای خشک شدن به ماده ای به عنوان مکمل (خشک کن و یا فعال کننده) نیاز ندارند، رزین تک جزئی گفته میشوند، مثل رزینی که برای ساخت رنگ پلاستیک (که رزین به کار رفته در این رنگ یک رزین پایه آب و یا حلال آب است) و یا رنگ آکریلیک (که این رنگ هم رزینی پایه آب و یا حلال آب هست) و رنگ روغنی (که رزین به کار رفته در این رنگ رزینی پایه حلال نفتی است) برای رقیق کردن آن از تینر روغنی استفاده می کنند.
رزین های دو جزئی:
رزین هایی که برای سخت شدن به ماده ای به عنوان مکمل (خشک کن و یا فعال کننده) نیاز دارند، رزین دوجزئی گفته می شود مثل چسب دوقلو. بدون شک یکی از مقاوم ترین چسب هایی که تا به حال استفاده کرده اید چسب دوقلویی است که در بازار به فروش می رسد و شعار اکثر تولیدکنندگان این چسب این است که چسب های دوقلو تا  ۳۷۱ کیلوگرم در سانتیمتر فشار را تحمل می کند و زمانی که در توضیحات این چسب مطالعه کنید، متوجه می شوید که پایه مواد استفاده شده در این چسب رزین اپوکسی می باشد.
رزین سه جزئی:
رزین هایی که برای سخت شدن رزین به دو ماده مکمل نیاز دارند مثل رزین پلی استر که علاوه بر خشک کن به ماده ای به نام کبالت هم برای سخت شدن نیاز دارد.

رزین اپوکسی | Epoxy Resin

رزین اپوکسی از خانواده رزین های دو جزئی می باشد که جایگاه بسیار بالایی در صنایع دارد.کاربردهایی از جمله کف پوش های سه بعدی،جواهرات رزینی،صنعت خودرو و هواپیما و کشتی،سازه های ترکیبی چوب و رزین و ده ها کاربرد دیگر... مقاومت رزین اپوکسی به گونه ای است که از ترکیب آن با الیاف کربن و آرامید، برای ساخت موتور راکت و استوانه های تحت فشار به روش رشته پیچی، ملخ هلیکوپتر، قایق های بزرگ و کلاه خودهای جنگی استفاده می کنند. بارز ترین مزیت این نوع از رزین، سبک بودن و مقاومت بالای آن است که به دلیل این مزایا در بعضی از مواد آن را با فلزات مقایسه می کنند. resin epoxy

مزایا:

  • مقاومت شیمیایی عالی به ویژه در محیط های قلیایی (اسیدی و بازی)
  • چسبندگی بسیار خوب به سطوح مختلف
  • استحکام کششی، فشاری و خمشی بسیار بالا
  • پایین بودن زمان پخت
  • پایداری ابعادی
  • به عنوان عایق در مقابل الکتریسیته
  • دوام بالا مقابل خستگی و شرایط سخت محیطی
  • قابلیت پخت در دماهای مختلف
  • مقاومت خستگی ممتاز
  • بی بو و بی مزه

کاربردهای رزین اپوکسی:

خانواده بزرگ رزین های اپوکسی به دلیل گستردگی مزایا و کارآیی در بین رزین های موجود صنایع مختلف استقبال چشم گیری داشته و دلیل آن مقاومت شیمیایی بالا در برابر از هم پاشیدگی ناشی از عوامل محیطی مکانیکی است. به همین دلیل از این رزین در صنایع حساس مثل ساخت قطعات و سازه های هوایی (ساخت هواپیما و فضاپیماها) و از سوی دیگر به دلیل چسبندگی بالای این رزین ها، از آنها به عنوان رزین ایده آل برای سازه های پیشرفته، مصارفی چون تجهیزات صنایع هوا فضا، نفت و گاز، صنایع دفاعی دریایی، خودروسازی، برق و الکترونیک، تجهیزات ورزشی و غیره استفاده می شود. علاوه بر این، از رزین های اپوکسی در مصارفی دیگر مانند: چسب ها، خمیر درزگیر، ریخته گری و آب، لعاب، پوشش های کف و رنگ ها استفاده می شود.

فهرستی از کار بردهای رزین اپوکسی:

  • چسب ها
  • رنگ ها و پوشش
  • قالب های صنعتی و کامپوزیت ها
  • مدارهای الکتریکی و الکترونیک
  • مصارف خانگی و دریایی
  • هوا فضا
  • زیست شناسی
  • کفپوش های صنعتی
  • کفپوش های دکوراتیو
  • هنر
توجه داشته باشید که رزین اپوکسی یک ماده بی‌رنگ و بی‌بو است. (به این معنی که رزین شما نباید بوی تند و زننده‌ای داشته باشد و یا رنگ آن به زردی میل کند)
رزین اپوکسی هیچ گونه ضرری برای انسان ندارد و می توانید با خیال راحت به کسب و کار با آن بپردازید.

ایده شغلی رزین اپوکسی

خیلی از علاقه مندان به شغل های هنری و مجسمه سازی به دلیل از جمله خانم ها به دلیل بوی رزین پلی استر و تنوع و وزن قالب های مجسمه سازی توانایی کار در این رشته هنری را ندارند.یکی از راه کار ها وارد شدن به شغل جواهر سازی رزینی و تولید مصنوعات رزین اپوکسی می باشد.
با کمی جستجو می توانید با انواع ایده های کاری با رزین اپوکسی آشنا شوید.ساخت جواهرات زیبای رزینی،ساخت میز های اداری و دکوری ترگیب چوب و رزین،ساخت آباژر های زیباس ترکیب چوب و رزین و نهایتا ارائه کف پوش های سه بعدی تخصصی از جمله مشاغل هنری می باشد که می توان با رزین اپوکسی انجام داد. البته از معایب رزین اپوکسی می توان قیمت به قیمت بالای آن اشاره کرد.ولی در نهایت محصولی که به ما می دهد محصولی با ارزش و لاکچری خواهد بود.
در بخش محصولات سایت هنرکده مجازی رضا آموزش کار و معرفی انواع ایده های شغلی با رزین اپوکسی برای شما قرار داده شده است. epoxy resin

روش کار با رزین اپوکسی

همانطور که گفتم رزین اپوکسی از جمله رزین های دو جزئی می باشد.در بازار معمولا رزین با درصد ترکیب 50 درصد با هاردنر(خشک کن) ولی حتما باید هنگام خرید درصد ترکیب را از واردکننده یا سازنده بپرسید. پس از ترکیب رزین با هاردنر مخصوص باید به خوبی و با حوصله ترکیب شود.این رزین از جمله رزین های دیر خشک می باشد که فرصت زمان کافی را برای انجام کار به شما می دهد.
رزین اپوکسی شفاف و بی رنگ است و بنا به سلیقه و کاربرد آن می توانید از مشتقات رنگی برای رنگی شدن آن استفاده کنید و با آن ترکیب کنید.پس از ترکیب رزین با هاردنر حباب های ریزی در آن خوتهید دید که می توانید کمی به مواد استراحت دهید تا حباب ها کاهش پیدا کنند.پس از ریختن رزین در قالب نیز می توانید با حرارت دادن با سشوار این حباب ها را کاهش دهید.
برای تولید قطعاتی رزینی می توانید رزین را لایه به لایه بریزید.می توانید در هر لایه رنگ های مختلفی به کار ببرید.هر جسمی که شما درون رزین قرار دهید پس از خشک شدن طی سالهای طولانی بدون تغییر شکل در آن حبس خواهد شد.با همین ایده می توانید مصنوعات بسیار زیبایی از جمله انگشتر،گردنبند،گوشواره، آباژر و مدل هلی مختلفی با رزین اپوکسی بسازید.

فرصت استفاده

پس از ترکیب رزین اپوکسی با هاردنر تقریبا یک ساعت طول می کشد تا مواد به حالت ژل درآید.شما در این بازه زمانی باید عملیات ریخته گری در قالب را انجام داده باشد.ولی تا خشک شدن و آماده پردازش شدن آن 10 تا 24 ساعت طول می کشد.اگر با مرور زمان رزین از شفافی به سمت زردی یا کدر شدن رفت بدانید که آن از کیفیت خوبی برخوردار نیست.
با تهیه پکیج آموزشی کار با رزین اپوکسی از سایت هنرکده رضا می توانید روش قالبگیری و تولید جواهرات رزینی را فرا بگیرید.
کپی برداری از مطلب فقط با ذکر نام هنرکده رضا مجاز می باشد
میز اداری چوب و رزین اپوکسی
انگشتر رزینی
جواهرات رزینی
جواهرات رزینی
گردنبند رزینی
چوب و رزین
جواهرات رزینی
انگشتر چوب و اپوکسی
میز چوب و رزین اپوکسی
میز چوب و رزین اپوکسی
کف پوش سه بعدی رزین اپوکسی
کف پوش سه بعدی رزین اپوکسی
کف پوش سه بعدی رزین اپوکسی
کف پوش اپوکسی
wood-resin-epoxy
رزین اپوکسی
چوب و اپوکسی
گردنبند رزینی
گردنبند رزینی
epoxy resin
گوشوار اپوکسی
کفپوش رزینی
کفپوس 3d
کفپوش سه بعدی با اپوکسی
کف پوش اپوکسی
resin epoxy

دیدگاه بگذارید