fiberglass products

تولید مصنوعات فایبرگلاس | fiberglass

در صنایع و کارخانه ها از فایبر گلاس و ورق های فایبرگلاس استفاده های بسیاری می شود.با کشف مواد کامپوزیت و فایبر گلاس بسیاری از تولیدات در جامعه راحت تر انجام شدند.چرا که فایبر گلاس علاوه بر مقاومت بالایی که در مقابل شکستگی و وضعیت آب و هوا دارد،وزن بسیار پایینی نیز دارد.به همین خاطر fiberglass جایگزین بسیار مناسبی در صنایع کشتی سازی و قایق سازی و خودرو سازی بوده است.

تولیداتی از جمله ساخت مصنوعات کوچک و بزرگ فایبر،کانکس ها و اتاقک های فایبر گلاس،لوازم . ابزار شهر بازی و پارک های آبی،گلدسته ها و گنبد ها،استخر های فایبر گلاس،آبنما ها و المان های فایبرگلاس و مجسمه ها و دکوریجات فایبر گلاس نشکن و … نیز رونق بسیار زیادی در صنایع دارند.

پیش تر مقالاتی در سایت راجب ساخت ژل کت فایبر گلاس و طریقه قالب سازی و آموزش فایبر گلاس برای شما عزیزان گذاشته ام.

کانکس فایبرگلاس

شروع کار و راه اندازی کارگاه فایبرگلاس

من همیشه به کارآموز هایی که هیچ اطلاعی راجب شغل تولید مصنوعات رزینی و پلی استر ندارند و مستقیما طالب راه اندازی کارگاه تولید مدلهای بزرگ از جنس فایبر گلاس می شوند توضیح می دهم که فایبرگلاس مراحل پیچیده و حرفه ای از ساخت قطعات رزینی می باشد.

از نظر من تولید قطعات فایبر گلاس نیاز به تجربه و تلاش و تخصص و استاد کار های ماهر دارد.اساتیدی در حوزه تولید قطعات و مچسمه های فایبرگلاس فعالیت دارند که تجربه های چندین ساله در این زمینه دارند.نکته دیگری که به هنرجوها گوش زد می کنم این است که پیش زمینه شغل فایبرگلاس این است که قالبگیری از اجسام با سیلیکون و تولید مجسمه های رزینی را فرا گرفته باشید و چند سال در این زمینه تجربه کسب کرده باشید.

زیرا که 90 درصد از قطعات فایبر گلاس بر اساس قالب های سیلیکونی و قالب های فایبر گلاس و گاها قالب های pvc می باشد.پس تا شما قالب گیری یاد نگیرید نمی توانید استاد برجسته ای در این زمینه باشید.

لذا در تولید نیز باید آشنایی کامل با ترکیبا رزین و پلی استر و ساخت مجسمه های قالبی داشته باشید که در مرحله گسترده تر در زمینه تولید مدل های فایبر گلاس قدم بگذارید.

سرسره پارک آبی فایبر گلاس

مقالاتی که قبل تر برای شما در سایت گذاشته ام که شما را می تواند بیشتر در این زمینه کمک کند :

آشنایی با انواع مواد قالبگیری از مجسمه

آشنایی با ایده شغلی تولید مجسمه پلی استر و قالبگیری از اجسام

مجسمه های قالبی

آموزش قالبگیری سیلیکونی و تولید مجسمه و راه اندازی کارگاه پلی استر

آموزش حرفه ای استاد شو قالب سازی با سیلیکون و تولید مجسمه اورجینال بدون حباب

آشنایی با ایده تولید آبنما

فایبرگلاس چیست | مواد اولیه فایبر گلاس | ساخت فایبرگلاس

فایبرگلاس یک نوع کامپوزیت از الیاف شیشه با مواد پلیمری می باشد که از پشم شیشه به جهت مادهٔ تقویت کننده و از مواد پلیمری به جهت مواد زمینه بهره می برد. کامپوزیتها یا تکه های فایبرگلاس شامل یک نوع یا بیشتر از الیاف تقویت کننده بوده که بوسیله یک رزین (ماتریس) احاطه می شود. امروزه بیشتر کارخانه ها در جهان مخزن های آب و اسید خود را با استفاده از فایبرگلاس عایق کرده وجلوی پوسیدگی و ازبین رفتن مخزن ها وضررهای ناشی از آن را می گیرند. اما از ویژگی های دیگر فایبرگلاس سبک بودن و مستحکم بودن آن می باشد که موجب تولید انواع قطعات از جنس فایبرگلاس می شود. سپر بیشتر خودروها، انواع ایرانیتها، اتاقک ها، سیلوها و مخزن های سیمان، مخزن های نگهداری مایعات مختلف مثل اسید، سپتیک تانکها، چربی گیرها و …

الیاف تقویتی نقش مهمی را در استحکام و مقاومت قطعات کامپوزیتی دارا هستند که تعدادی از انواع آن مثل الیاف شیشه ؛ الیاف کربن ؛ الیاف آرامید؛ کولار و غیره می باشند. که الیاف های فوق الذکر خود دارای اشکال و انواع مختلفی هستند. متداول ترین گونه ی مصرفی الیاف تقویت کننده در صنایع الیاف شیشه ای می باشد.

در خیلی از کاربردها استفاده از مواد مغزی ( مثل فوم ها و … ) موجب افزایش قابل توجه مدول مقطعی در قطعات کامپوزیت می شود. بهره وری از مواد مغزی موجب افزایش استحکام و سختی قطعات فایبرگلاس یا کامپوزیت می شود. قطعات کامپوزیتی شامل مواد مغزی می توانند یک طرف و یا دو طرف سطح صاف و صیقلی  به شکل ساندویچی تولید شوند.

در یک کامپوزیت رزین سهم زیادتری را در مقایسه با مواد دیگر به خود اختصاص داده که در ضمن دارای  دو نقش است؛ اول به جهت نگهدارنده یا تثبیت کننده محل الیاف تقویتی ودوم اینکه در صورت اعمال نیرو به قطعه موجب تغییر شکل و توزیع  تنش در تمام سطح می گردد. رایج ترین رزین مصرفی در صنایع فایبرگلاس رزین پلی استر غیر اشباع است و از انواع دیگر ی شود به اپوکسی ها؛ وینیل استرها ؛ فنولیک ها و غیره اشاره کرد.نمونه ای از یک آبنمای خانگی از جنس فایبرگلاس را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

آبنما فایبر گلاس

نحوه ساخت فایبر گلاس | مزایای استفاده از فایبرگلاس

وزن بسیار کم؛ استحکام زیاد؛ دوام طولانی مدت؛ پایداری نسبی در مقابل اشعه UV و مقاومت شیمیائی.

کامپوزیت ها یا قطعات فایبرگلاس دارای رتبه نخست گسترش کاربرد؛ در صنایع مختلف می باشند.

قطعات فایبرگلاس به هر شکل ؛ کیفیت سطحی و طرحی می توانند تولید شوند و ضمن دارا بودن خواص مکانیکی طراحی شده از صرفه اقتصادی قابل توجهی هم برخودار باشند.

اما پلی استر چیست ؟

رزین پلی استر ماده ای می باشد که در امور مجسمه سازی و کارهای صنعتی و ساخت سنگ مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. رزین پلی استر زمانی که با هاردنر (خشک کن) مخلوط می شود پس از گذشت مدت زمانی حرارت آن بالا رفته و به شکل ژله در می آید و سپس سخت و محکم می شود. در زمان سفت شدن پلی استر، مولکول ها به هم نزدیک می شوند و بخشی از محلول نیز تبخیر می شود، در نتیجه، حجم پلی استر پس از بستن، مقداری کم می شود. پلی استر سفت شده را دیگر نمی توان به شکل مایع برگرداند و مناسب ترین درجه جهت کار با پلی استر، حرارت بیست درجه می باشد.

پلی استر مایع، بوی زننده ای دارد و اگر درروز مقدار ۵ کیلوگرم از آن مصرف شود بی ضرر است، ولی بیش از این مقدار را باید در اتاقی که تهویه دارد، انجام داد.

رزین پلی استر به برخی اجسام مثل چوب می چسبد. جهت جلوگیری از این امر می توانیم از پارافین و یا فیلم نیز استفاده کنیم. فیلم، مایعی است که با قلم مو بر سطح قالب زده شده و بعد از خشک شدن، یک لایه نایلون مانند نازک ایجاد می کند. رزین پلی استر باید در جای خنک و تاریک نگه داری شود. عمر رزین در صورتی که جنس آن مرغوب باشد، به دوازده ماه می رسد. پلی استر پس از بستن، محکم، غیر سمی و غیر متخلخل می شود و می توان آن را سوهان زد و یا با مته سوراخ کرد. انواع رنگ های پودری را می شود با رزین پلی استر مخلوط کرد تا به شکل رنگین در آید. رزین پلی استر در برابر نور تغییر رنگ نمی دهد. هاردنرهای مورد استفاده در پلی استر، به دو شکل مایع و خمیری هستند که کار کردن با نوع خمیری آسان تر است، هاردنر مایع به رنگ آب می باشد و بوی تندی دارد.

انواع فایبرگلاس در صنعت

دنیای صنعت و ساخت‌وساز همیشه به‌دنبال استفاده از مواد پرکاربرد، مقاوم و البته به‌نسبت ارزان‌قیمت بوده است. انواع فایبرگلاس با ویژگی‌های خاصی که دارند این روزها نورچشمی بیشتر صنایع ازجمله صنایع ساختمان سازی، کشتی‌سازی، ساخت خودرو و… هستند.
در این نوشته می‌خواهیم به‌طور مفصل درمورد تولید قطعات و ورق های فایبرگلاس ،ویژگی‌هایشان و کاربردهایی که به‌خصوص در صنایع ساختمانی دارند بنویسیم. پس اگر سروکارتان با صنایع است یا به فعالیت در این حوزه علاقه‌مند هستید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

 

فایبرگلاس چیست؟

از ترکیب الیاف پشم شیشه با مواد پلیمری، فایبرگلاس ساخته می‌شود. الیاف پشم شیشه برای تقویت‌کنندگی فایبرگلاس به‌کار می‌روند و مواد پلیمری مثل رزین هم به‌عنوان چسباننده‌ی پایه استفاده می‌شوند. درواقع رزین کمک می‌کند تا نیرو و تنش واردشده به قطعه در سراسر سطح آن پخش شود.
ورق فایبرگلاس بسیار سبک هستند و به همین دلیل در دنیای صنعت کاربردهای خیلی زیادی دارند و می‌توانند جایگزین خوبی برای خیلی از مواد مصرفی قبلی باشند. در ادامه در مورد کاربردهای فایبرگلاس توضیح خواهیم داد.

گلدان فایبرگلاس

مزایای فایبرگلاس و کامپوزیت‌ها نسبت به سایر مواد مشابه

  • در برابر مواد شیمیایی و همین‌طور اشعه‌ی UV مقاوم هستند.
  • استفاده از انواع فایبرگلاس در صنایع مختلف از نظر اقتصادی به‌صرفه است.
  • فایبر گلاس می‌تواند در شکل‌ها و طرح‌های مختلف تولید شود.
  • جنس فایبر گلاس بسیار مقاوم و البته سبک است.

چند نوع رزین در ساخت انواع فایبرگلاس به‌کار می‌رود؟

ورق های فایبرگلاس براساس رزین به‌کار رفته در ساخت‌شان به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و همین سبب می‌شود ویژ‌گی‌های مختلفی داشته باشند. رزین به‌کار رفته در تولید قطعات فایبرگلاس سه دسته‌ی کلی دارند:

  • پلی‌استر: پلی‌استر در برابر خوردگی مواد خورنده ضعیف عمل می‌کند.
  • وینیل استر: وینیل استر مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد.
  • اپوکسی: این نوع رزین مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی، حرارت و دمای هوا دارد.

البته رزین پلی‌استر غیراشباع ارتوفتالیک نوع خیلی پرکاربردی از رزین است که این روزها در ساخت انواع فایبر گلاس به‌کار می‌رود. این نوع رزین در تمام دنیا استفاده می‌شود و استحکام بالا و قیمت مناسبی هم دارد.

الیاف شیشه فایبر گلاس

۳ نوع پشم شیشه که در تولید فایبر گلاس کاربرد دارند

۳ نوع الیاف پشم شیشه هم در تولید انواع فایبر گلاس در بازار به کار می‌روند که عبارتند از :

الیاف سوزنی

  • الیاف سوزنی: این نوع الیاف وزن و قیمت کمی دارند و استحکام‌شان نیز به‌نسبت از نوع دیگر کم‌تر است.
  • الیاف حصیری: استفاده از الیاف حصیری موجب استحکام زیادی در جنس فایبر گلاس می‌شود ولی به همان نسبت وزن و قیمت بیشتری هم دارد.
  • ترکیبی از الیاف سوزنی و حصیری: خیلی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید قطعات فایبر گلاس از ترکیب الیاف سوزنی و حصیری در تهیه‌ی ورق‌های کامپوزیت‌شان استفاده می‌کنند. همین مسئله کمک می‌کند تا این نوع از انواع فایبر گلاس هم سبک و فوق‌العاده مستحکم باشد و هم قیمت مناسب‌تری داشته باشد.الیاف حصیری

 

فایبر گلاس در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

جنس فایبرگلاس با ویژگی‌های خاصی که دارد بسیار پرکاربرد است. فایبر گلاس می‌تواند گاهی از فولاد محکم‌تر عمل کند، از هر قطعه‌ی صنعتی دیگری سبک‌تر باشد و نقش یک عایق تمام عیار را نیز بازی کند. همه‌ی این‌ها باعث می‌شود در تمام صنایع کاربرد داشته باشد.

  • از فایبرگلاس به عنوان عایق کننده‌ی مخازن آب و اسید استفاده می‌شود. فایبر گلاس از پوسیدگی و خوردگی انواع مخازن جلوگیری می‌کند.
  • از انواع فایبر گلاس در تولید قطعه‌های خودرو مثل سپر، کابین خودرو … استفاده می‌شود.
  • فایبر گلاس در ساخت ایرانیت نقش مهمی را بازی می‌کند.
  • سیلوهای سیمانی را با استفاده از فایبر گلاس می‌سازند.
  • بدنه و کاور تجهیزات پزشکی، صنعتی و… با استفاده از فایبر گلاس ساخته می‌شوند.
  • فایبر گلاس در تولید صنایع دریایی و هوایی نیز نقش دارد.

ایرانیت فایبرگلاس

 

۵ کاربرد انواع فایبر گلاس در صنایع ساختمانی و دکور شهری

این روزها انواع فایبرگلاس در صنایع ساختمانی کاربرد خیلی زیادی دارند:

  • در پارکینگ‌ها ساختمان‌ها، مجتمع‌ها و… استفاده می‌شوند.
  • با تولید قطعات فایبر گلاس به شکل‌های مختلف از آن در ساخت مجسمه‌های شهری و دکورهای شهری استفاده می‌کنند. مثلا خیلی از نیمکت‌های پارک‌ها، نماهای شهری و… را با استفاده از جنس فایبر گلاس می‌سازند.
  • در طراحی داخلی ساختمان، ویترین مغازه‌ها و… از فایبر گلاس استفاده می‌شود.
  • فایبرگلاس در ساخت نمای دکوراتیو ساختمان‌ها نیز کاربرد دارد.
  • برای ساخت استخر، جکوزی، سینک ظرفشویی و دستشویی و… از فایبر گلاس استفاده می‌کنند.

استخر فایبر گلاس استخر پیش ساخته فایبرگلاس

انواع فایبرگلاس ها در دو دسته تقسیم بندی می شوند. در دسته اول، بر اساس وزن، بین ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم و در دسته دوم، براساس مدل نظیر موج ریز، موج سینوسی، موج ایرانیت، گلدار و موج ذوزنقه دسته بندی می شوند.

در آخر

استفاده از ورق فایبرگلاس و قالب فایبرگلاس در صنایع به‌خصوص صنایع ساختمانی این روزها به‌شدت فراگیر شده است. دوام، استحکام، سبکی، قیمت مناسب، تنوع در طرح و نوع و… همه و همه باعث شده اند که انواع فایبر گلاس موارد استفاده‌ی زیادی داشته باشند و جای مواد اولیه‌ی بی‌دوام و بی‌کیفیت را بگیرند. سالار فایبر گلاس نیز به‌عنوان تولیدکننده اصلی فایبر گلاس در تهران درحال فعالیت است و انواع فایبر گلاس را با بالاترین کیفیت تولید و عرضه می‌کند.

منابع: salarfiberglass و favareha

کپی برداری بدون ذکر نام سایت هنرکده رضا مجاز نمی باشد

دیدگاه بگذارید

بازگشت به بالا
کانال تلگرام هنرکده رضا

در کانال تلگرام rezapolyester عضو شوید و از آموزش های رایگان و تخفیف ها با خبر شوید

می خواهم عضو شوم.. خروج