silicone mold

قالب گیری چیست؟

در صنف ها و مشاغل مختلف قالب هایی از جنس های مختلف بکار برده می شود.در رسته شغلی ما منظور از قالبگیری ، قالبگیری از مدلها و اجسامی ست که پس از قالب برای تولید و تکثیر انبوه کپی برابر اصل آن مدل انجام شود.منظور قالبگیری از مدلهای دکوری زیبا که نیاز به موادی داریم که قابل انعطاف باشد و تولید با آنها به آسانی انجام گیرد.

انواع مواد قالبگیری از اجسام

برای قالبگبری از اجسام از مواد مختلفی استفاده می شود.قالبگیری با گچ ، لاتکس ، آلژینات ، پی وی سی، سیلیکون و فایبر گلاس موادی هستند که بنا به مدل مورد نظر و روش کار استاد کار برای قالبگیری استفاده می شود.
در حال حاضر پر رونق ترین مواد قالبگیری سیلیکون rtv2 می باشد.ولی تمامی مواد و روش ها بنا به نیاز مشتری انجام می شود و مورد استفاده جامعه می باشد و هر کدام تخصص مخصوص خود را نیاز دارد.هر ماده روش مجزا برای انجام عملیات قالبگیری دارند که باید استاد کار با تجربه این کار را انجام دهد.

تفاوت مواد قالبگیری

در زمان های کمی دورتر از قالب های گچی برای قالب های یک بار مصرف استفاده می شده که معمولا بعد از یک بار یا چند بار استفاده و تولید شکسته می شدند.

قالب گچی

قالب گچی

آلژینات (Alginate) مواد قالبگیری مناسب برای مدلهاییست که یک بار بخواهیم تولید کنیم.در پزشکی و مواردی از جمله قالبگیری از اعضای بدن نیز استفاده می شود.حلال آن آب است و پس از ترکیب با آب مدت زمان کمی نیاز دارد که خشک شود و فرم مدل را به خود بگیرد.
کارگاه های تولید فایبر گلاس اکثریت قالبگیری های خود را از جنس فایبرگلاس نشکن می گیرند.به دلیل محکم بودن و نداشتن انعطاف قالب های فایبرگلاس برای تولید و ساختن قالب باید متخصص این کار باشید
سیلیکون و پی وی سی دو مواد پر رونق برای قالبگیری هستند. 90 درصد قالب ها رو به خودشان اختصاص داده اند.این مواد به دلیل کیفیت و عمر بالا ، تولید بالا در مدت زمان کم و انعطاف بودن برای کار قالبگیری بسیار مناسب می باشند.قالبگیری با این مواد نیز تخصص خاص خود را نیاز دارد.

تفاوت سیلیکون و پی وی سی

از pvc در تولید قطعات با جنس گچ یا بتون که معمولا بزرگ هستند و نیاز به جزئیات بالا ندارن استفاده می شود.ولی در کارگاه های فایبر گلاس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.از گرانول PVC و روغن DOP و مقداری مشتقات دیگر تشکیل می شود که با حرارت بالا تغییر شکل می دهد.هر چه روغن DOP در ترکیب بیشتر باشد انعطاف بالاتری خواد داشت ولی قاعدتا باید از یک حد مجازی کمتر یا بیشتر نباشد

قالب pvc

قالب pvc

از سیلیکون در اکثر تولیدات استفاده می شود.به دلیل انعطاف بالا و مقاومت در برابر درجه حرارت در تولید مجسمه های فایبرگلاس و پلی استر کاربرد بسیار بالایی دارد.از قالب سیلیکونی در تولیدهای گچی ، سیمانی فایبرگلاس و … نیز می توان استفاده کرد.سیلیکون در بازار کیفیت های متفاوتی دارد که از سیلیکون و خشک کن هاردنر تشکیل می شود.هاردنر استاندارد معمولا بین 3 درصد تا 5 درصد ترکیب می باشد.

silicone mold

قالب سیلیکونی

قالبگیری سیلیکون زمان بیشتری می برد و معمولا قالبهای گرفته شده با سیلیکون گرون تر از قالب های پی وی سی هستند.برای کار قالبگیری شما باید تخصص آن را فراگیرید و آموزش های لازم را بدست بیاورید.

می توانید از پکیج های آموزشی تخصصی قالبگیری و مجسمه سازی هنرکده رضا استفاده بفرمایید.

کپی برداری از مطلب بدون ذکر نام سایت هنرکده رضا مجاز نمی باشد

دیدگاه ها(02)

  1. سلام خسته نباشید
    بپاس زحماتتان و تهیه و ارائه این مطالب بسیار ارزشمند ازشما تشکر و قدردانی میکنم
    موفففففففففففففففففففففق باشید

    دیدگاه by اشرفی on دی 10, 1399 at 11:17 ب.ظ
  2. سلام.خواهش میکنم نظر خوب شما باعث انرژِی مثبت ما میشه.خوش آمدید به سایت هنرکده رضا

    دیدگاه by مدیر سایت on دی 10, 1399 at 11:26 ب.ظ

دیدگاه بگذارید